Kasutatavuse näiteid veebist

 Üks hea näide

Minu hinnangul üks hea näide olekas e-maksu- ja tolliameti leht.  Väga palju infot on tehtud ühe portaali kaudu kättesaadavaks. Samas on kohe alguses võimalik määrata, mis rollis siseneda (kui oled nii eraisik kui juriidiline isik), mis suunab kasutajat leidma just soovitud suunas infot. Minu jaoks on intuitiivne minna vasakus ekraaniosas paiknevasse menüüdevalikusse ja leida endale huvipakkuv alamteema. Ka klikkide arv pole ülemäära suur, mõne klikiga on soovitud tulemus leitav. Kuna antud lehekülge väga tihti ei külasta, on ta sellegipoolest väga intuitiivne ja kui ka mõni asi on meelest läinud, siis saab selle lihtsalt ja loogiliselt tuletada.

Kujundus tundub kaasaegne aga mitte üle koormatud väga paljude vilede või tuledega. Lisaks on tavainimesele tehtud näiteks tuludeklaratsiooni esitamine (ja info kogumine) väga lihtsaks, mis aitab kaasa ka üldisele kasutuskogemuse hinnangule.


Üks mitte nii hea näide

Kasutatavuse mitte nii hea näitena tooksin e-äriregistri. Lehe temaatika on kindlasti väljakutseid pakkuv, kui pidada silmas kasutatavust. Ka siin on tarvis teha väga suur osa infot kasutajale lihtsalt kättesaadavaks.

Äriregistri puhul on selgelt näha, et mingi osa rakendusest on kaasajastatud, samas kui teine osa (nt majandusaasta aruande esitamine) toimib vana kujunduse pealt, mis juba loob kasutajas mulje, et tegu pole ehk kõige kaasaegsema lähenemisega. Kuigi avaleht tundub kaasaegne ja koosneb viidetest erinevatele toimingutele, mida registrist saab teha, siis sisse logides ei kuvata minu ettevõtte kohta käivat infot (mida ma ju sooviks teada), vaid selleks tuleb mul ikkagi eraldi toimingu peale minna. 

Nagu enne mainitud, siis majandusaasta aruande esitamine käib ikka veel vana kujundusega rakenduse kaudu, mis on minu hinnangul küllaltki raskesti kasutatav. Aruandevorm on segaselt üles ehitatud ning paljud asjad tuleb siiski käsitsi üle sisestada.Ning igal aastal tuleb kõvasti pead murda, kuidas nüüd see protseduur käiski ja kuhu mingi asi sisestatud sai. Üldjuhul on vaja vaadata eelmisel aastal sisestatud majandusaasta aruannet, et aru saada, mismoodi tuleks asi õigesti vormistada (kui eelmise aasta aruanne muidugi on õigesti vormistatud). 

Seega oleks antud rakenduse puhul arenguruumi küllalt, et teha rakendus kasutajatele intuitiivsemaks ja väljanägemiselt moodsamaks. Samuti tuleks parandada seda, kuidas paremini majandusaasta aruannet esitada, sest praegune lahendus on küllaltki kohmakas kasutada.



Comments

Popular posts from this blog

"Proffi" ja "käsitöölise" erinevused

Tehnoloogiad, mis muutsid maailma (või muudavad senimaani)