"Proffi" ja "käsitöölise" erinevused

Nagu õppejõu poolt nädala teemalehel juttu oli, siis on esiteks vaja endale ära defineerida, kes on professionaal. Iga inimese jaoks on kindlasti oma(d) kriteerium(id), mis teevad ühest spetsialistist (olenemata erialast) tema jaoks professionaali.

Minu jaoks on selleks spetsialisti oskus oma teenust mulle "maha müüa". Ja ma ei pea siin silmas klassikalist müügimehe juttu (pigem on selline strateegia eemaletõukav) vaid pigem mõtlen siin avatud suhtlemist ja valmidust minuga koos kaasa mõelda. Tihtilugu kipuvad spetsialistid olema kõige targemad üldse ja ei taha väga kliendi soove kuulata. Võtame näiteks kasvõi remondimehe. Minu jaoks on kõige kehvem remondimees selline, kes tuleb ja ütleb, et ma panen sulle majale uue katuse (kusjuures hea hinnaga) aga jätab sealjuures mainimata, et tegelikult oleks mõistlik ka uus roovitus teha. Ja kui ma juhtun ise sellele tähelepanu pöörama, siis öeldakse, et milleks sellist lisavaeva vaja näha, siiamaani on ju roovitus hästi vastu pidanud. 

Ehk mis ma tahtsin selle näitega öelda, on see, et see töömees võib küll osata katust panna aga minu jaoks jääb tal puudu tervikpildi nägemisest. Küllaltki tõenäoliselt hakkab mul katus mõnest kohast ära vajuma, kuna tegelikkuses oli roovitus kohati mäda; ära vajunud katuseosast võib hakata vett läbi tulema ja lõpuks on mul toasein veekahjustusega rikutud ning mul tuleb palju enam kulutada, kui oleks mul roovituse peale läinud.

Nö käsitööline või iseõppinu ja professionaali peamine erinevus on minu meelest just süsteemne lähenemine ja laiema pildi nägemine. Minu jaoks on ühe professionaali tundemärgiks see, et ta suudab selgitada, miks on mingi tegevus vajalik, oskab välja pakkuda lahendusi, mis klendile endale ei pruugi teada olla. Vast ehk kõige olulisem - ta suhtub oma töösse lugupidamisega, oskab viisakalt suhelda (ja ka viisakalt ära öelda, kui ta seda tööd ei ole nõus mingil põhjusel tegema) ning täiendab oma oskuseid pidevalt.


Lõpetuseks üks õpetlik näide, kuidas profesionaalid töötavad (mis sest, et tihe tööpäev on).

Comments

Popular posts from this blog

Kasutatavuse näiteid veebist

Autoriõiguste reformimisest (Rick Falkvinge ja Christian Engströmi raamatu The Case for Copyright Reform näitel)

Tehnoloogiad, mis muutsid maailma (või muudavad senimaani)